De IGJ deed onderzoek naar veertien ICT-storingen bij ziekenhuizen tussen 2018 en dit jaar. Twaalf storingen hadden ‘flinke gevolgen voor de zorg’.
“Zo konden de zorgverleners niet meer bij het elektronisch patiëntendossier. En bij tien storingen moest de spoedeisende hulp dicht. Ook stelden tien ziekenhuizen operaties uit. De gemiddelde storing duurt volgens de raad zo’n 17 uur. Artsen en verplegers kunnen dan niet bij de patiëntendossiers.”
De IGJ geeft alle ziekenhuizen nu de harde deadline om eind volgend jaar te voldoen aan de wettelijke norm NEN 7510, die deels gaat over wat organisaties moeten doen om ICT-storingen te voorkomen. “Nog lang niet alle ziekenhuizen voldoen aan deze norm.”
Een van de conclusies van de ziekenhuizen zelf is dat ze hun digitale infrastructuur moeten verbeteren. “Bij sommige storingen speelde achterstallig onderhoud van de infrastructuur een rol. Bijvoorbeeld doordat netwerken in de loop van de tijd onnodig ingewikkeld waren geworden door samengaan van organisaties”, aldus de IGJ.
Dit hebben we als uitgangspunt genomen voor SiDER ICT voor de medische zorg. SiDER is de partij die een externe frisse kijk heeft op uw netwerkinfrastructuur, het ICT-beheer en na een goede analyse inzet op het ´versimpelen´ van uw ICT.